AUSTRALIEN ♥

Iiiiiiih vi är frammeeee!! :) Känns så jäkla bra efter en skitjobbig flyresa. Första gången som jag har blivit riktigt rädd i ett flygplan, det var skakigt nästan hela vägen och när vi var påväg ner så såg man hur alla lyfte ur sina stolar på grund av luftgroparna. Det var flera som kräktes och det var bara allmänt jobbigt.. Men nu är vi alltså i Perth och det är jättefint och vääldigt varmt! Det är en mycket klarare/stekande hetta här än var det var i Kambodja för där är luften mycket fuktigare. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, hoppas att ni fattar ändå.

Vi har idag varit med Jill & Stuart och Niel & Jennie och varit hemms hos båda, ätit lunch och pratat och pratat och pratat. Mysigt att få träffa även dem och jag som har gått upp klockan 5 två dagar i rad och flygit osv känner mig jätteseg, sliten och trött. Jag fattar inte vad farmor och farfar går på för piller för piggare 70plussare får man ju leta efter. Jag föreslår sovmorgon och farfar räknar upp tio nya aktiviteter som ska hinnas med. Jag har valt att bara haka på :) Vi åkte även ner till Hillarys Harbour och kollade båtar och badade.

Imorgon börjar vår resa ner mot Margaret River.

Måste bara skriva om en till rolig grej, jag köpte gelécolaflaskor (godis) som farmor och jag käkade i Kuala Lumpur så ber hon mig: "kan jag få en till råtta?" En råtta?? Jag fattade ingenting så jag svarade: "en vadå? Menar du en godis eller?" "Jaa" svarar hon då, ASGARV. Tillslut fick jag fram att det är COLAflaskor. "Känner du inte det på smaken?" "Nää, bara att det är gelé".. Gråstarren är mogen  måste jag bara påpeka och den ska opereras när hon kommer hem.. Men ändå :')

Pusss

20 Dagar..

..sen vi lämnade Sverige! :)

Igår facetimeade jag med min lilla lilla BellsiBooboo ♥ (och pappa och Kristina) - det var såå mysigt att få se henne på rörlig bild - mitt lilla hjärta..

Nu är vi tillbaka i Phnom Phen och ska imorgon åka till KL - Malaysia. Ett steg närmare Australien. Vi alla kände oss klara med Shiaknouville då vi har hängt på stranden i princip varje dag, hunnit att gå på massage och pedikyr, hängt massor med Niyang och ätit fried rice så det sprutar ur mina öron, gjort det som går att göra där ungefär alltså. Tycker att det har varit superkul att få komma med och se Kambodja och tycker att det är ganska likt Vietnam, fast fattigare, toppenbra har det varit! Nu har vi precis ätit middag och handlat lite frukost då vi åker inatt vid 5 så vi missar frukosten på hotellet.

Jag ser och läser alla era kommentarer och tycker att det är såå kul att så många är intresserade! Skickar kramar till alla även om jag inte svarar på alla individuellt. ♥

Måste bara få säga att det är heelt fantastiskt att få resa med farmor och farfar! De har verkligen levt livet till max och idag under middagen så satt jag och namedroppade massa länder och ställen runt jorden som jag vill åka till - de hade nästen en story om varenda jäkla ställe! "Där har vi varit och jaa ååh det var kul och då hände det där och blablabla". Verkligen tacksam för den här tiden vi har tillsammans nu och under min uppväxt. :)

Blir ingen bild nu, ska sova och skriver inte från min egen dator.

Vatten

Idag har vi varit och badat i vattenfall och vid ett munktempel och kollat på apor. mysigt!

Nu ska vi äta middag!

Krabbgång

Världens bästa Ella Sofia Booboolito Persson har börjat gå - dock sidledes men ändå!! Typ en vecka efter att jag/vi har dragit. SKITUNGE :)

Iallafall så har vi idag varit ute och åkt båt. Så himla härligt. Nu är vi tillbaka på hotellet och tar det lugnt. Jag har snorklat och tog med mig GoPron ner i plurret så det blev också fina videosar, går inte att ladda upp här riktigt för det tar 1000000 år. Vi vet faktiskt inte vad öarna som vi har varit på heter för de två som körde båten kunde inte ett enda ord på engelska. Men det spelar ju ingen roll, superfint var det!

Igår låg jag i sängen heela dagen. Haft ont i magen och googlade då på de jag har ätit mest sen jag kom hit: dragonfruit. Visar sig att om man äter för mycket kan de ha en laxerande verkan... Såå förklaringen fick jag där och då - behövs ingen doktor här inte. :)

Imorgon ska vi till några vattenfall en liten bit härifrån med hela Sunshine's familj och Niyang - som förövrigt inte sköter skolan alls så farmor och farfar har lite beslut att ta här framöver.

Lata Dagar

Dessa dagar bara rullar på.. Har ingen vidare koll på vad de är för dag - datum eller vad klockan är för det spelar ändå ingen vidare roll och vi spenderar dagarna på stranden. Vi har hyrt bil och har hittat en ny strand som är mycket lugnare och väldigt fin, dock blåste det ganske mycket idag och hyrbilen är verkligen i en klass för sig. Den stannade idag mitt i en kurva när jag körde så helt pålitlig är den inte men den är toppen så länge den funkar. Dessutom är ju den här trafiken helt kaos, finns inga filer och man får köra som man vill.

Idag har vi varit i skolan där flickorna som farmor och farfar betalar för och pratat med de där så allt allting flyter på. Det gör det tyvärr inte.. Niyang har berättat för oss att hon är för gammal för att gå i Khmer-skolan (alltså den kambodjanska skolan) och eftersom att hon är 15 så kan det ju faktiskt stämma. Men det visar sig att hon har 1-2 år kvar men den är gratis och går man inte dit så händer liksom ingenting. Det är skillnad med den engelska skolan där farmor och farfar sponsrar henne och de får en återkoppling varje månad att Niyang går dit och att hon sköter sig. Det går inte att få samma återkoppling på Khmer-skolan då det inte finns några som jobbar på de viset. Har man inget diplom/examen på att man har gått i Khmer-skolan så spelar det ingen roll hur mycket engelska man kan/lär sig för då får man inte ett högt uppsatt jobb. Så vi ska på möte i skolan imorgon igen och se hur det blir.

Ingmarie och Henry har nu åkt till Thailand så nu får hänga själva igen. Vi skrattar och har kul mest hela tiden. Jag tjatar på att de här två som jag reser med att de inte längre är 15 när de (speciellt farfar) spinner iväg med hur mycket de ska göra - för att sekunden efter komma på att de inte orkar. Mycket uttalspåhitt blir det också. Ikväll har de druckit soda vatten från Schweppes och då uttalas också alla bokstäver. Mobilskolan går framåt men jag vet inte riktigt hur mycket som fastnar - man får gå igenom saker många gånger. :)

Idag har vi också pratat med Angelica och det var mysigt, hon var på jobbet man hann berätta lite om hennes boende och så vidare. Vi kom överens om att vi båda två saknar Booboos "midja" - hon har ju liksom ingen så det där greppen om hela korvkroppen saknas i ens händer. Pappa skickade en bild på Booboolito när hon hade byxorna på huvudet och såg så nöjd ut då sa farmor att det verkar som om hon har sån jädra humor, och det har man väl inte när man är sådär liten? Ella är bäst helt simpelt. ♥

Nu har vi precis varit och ätit och ska väl börja göra kväll - vi var på nån svenska resturang här om kvällen där Henry och Ingmarie hade varit med farmor och farfar förra året och då åt jag stuvade makaroner och falukorv. Så jävla nöjd.

Kambodja - Siak nou Ville

Jag har faktiskt googlat på Siak nou Ville bara för att få fram stavningen - men antagligen så stavar jag helt knas så att det är så låångt ifrån hur man egentligen stavar för det kommer inte ens upp "menar du egentligen.." eller någon som helst liten miniträff på den här byn eller vad man ska kalla den.. Tills jag vet bättre så stavar jag lite som de låter och som jag tycker att det borde stavas. :)

Iallafall. Nu har vi kommit fram hit efter att ha åkt med en minibuss och det tog ca 4-5 timmar med en liten paus. Gick mycket bättre än vad jag förväntat mig eftersom att jag blivit lite varnad av både Pappa och Kristina samt att farmor och farfar tyckte att det kanske inte var den roligaste resan i en rackig buss med halvdålig AC men det gick supersmidigt eftersom att det bara var en minibuss med 9 personer. Dessa platser var numrerade och det var otroligt viktigt för föraren att vi satt som de stod.. Så farfar satt fram (inte honom emot - dessutom med en tjej brevid honom vars syster hade bott två år i Hässelby så hon hade varit i Sverige och hälsat på - kuuul ju) farmor två rader framför mig och jag längst bak. Spelade dock ingen roll för oss men ändå, själva grejen. Rätt ska verkligen vara rätt.

Väl framme här då så bor vi på ett jättefint hotell med stor pool - plus nära till havet - och vårat badrum är min favorit. Det är dubbla handfat (som sitter i knähöjd) med ett stort badkar och sedan är det två frostade glasdörrar som den ena leder in till toan och den andra till duschen. Och det bästa av allt: det är svinbra tryck i duschen! Tacksam :) Känns som att jag skriver om lite ovesäntliga saker men vill minnas allt, allting.

Vi umgås med Henry och Ingmarie som farmor och farfar träffat här för 2 eller 3 år sedan och de är supertrevliga och så roliga, de har också checkat in här där vi bor. Och idag har vi också träffat Sunshine och hans tre döttrar och Niyang!! (stavningen på hennes namn kan också vara fel) Så roligt att äntligen få träffa henne/dem och få se allt som man bara har fått berättat för sig. Alla tjejerna tjöt när de fick syn på farmor och farfar som här kallas för mama & papa. De fick äta frukost här med oss och sedan bada i poolen. Det här tycker jag faktiskt är otroligt häftigt att få uppleva också (för man får ju sig några tankeställare) för de enda jag vill är att bada i havet medan de enda de vill är att bada i poolen.. Men vi var på stranden också och hängde några timmar - det här är också konstigt: Niyang och hennes kompis tycker att jag är knäpp som solar - de vill ju bara vara vita och det går liksom inte att förklara att jag vill verkligen jobba på brännan för att bli brun, haha.

Livet i en ryggsäck har ju faktiskt knappt börjat men måste ändå säga att det går över förväntan bra. Jag trodde att jag skulle klara det absolut, men jag trodde mer att det skulle vara precis sådär att jag klarar det för att jag måste men nää tycker inte att det är mer eller mindre jobbigt.. Sakerna måste vara organiserade och inte ligga nerknölat eller bara hullerombuller löst men så länge jag packar allt där de ska vara så är det inga problem.

Vår balkong.

Nu är farfar ute och fixar hyrbil - vilket inte bara har varit lätt då den bilen vi hade bestämt oss för igår var såld idag eeh så nu har han nog fixat någon annan - sedan ska vi ut och äta.

Kambodja - Phnom Penh

Nu är jag farmor och farfar i Phnom Pen efter en både seg och fartfylld resa hit. Det började med att planet var försenat i sju timmar så på vi åkte istället in till Märsta city och åt lunch tillsammans med hela gänget vilket jag tyckte blev ett ytterligare mysigt avslut. På planet så hamnade jag SÅKLART brevid en suuperkonstig dansk och brevid honom ett fyllo. Varför ska det alltid hända mig? Iallafall så var det den finaste lilla touchskärmen jag någonsin har sett på ett flygplan så jag tittade på Hundraåringen, Sex and the City, The Notebook, Brideswar och nån till om jag inte kommer på just nu.. Sov i kanske 20 min av 10 timmar så jag var ju svintrött när jag väl kom fram.

Väl i Bangkok så hade vi 2-3 timmar på att få vårt bagage till att byta flygplats och sedan sätta oss på nya planet så det var ju otroligt pressat med tid. I immigration så gick vi till någon vip-kö som vi fixade till oss eftersom att vi hade connection flight och hon som satt där var såå jävla seg. Så redan där kände vi att detta kommer aldrig att gå.. Men det gjorde det! Våra väskor var redan på bandet så det var bara att plocka åt sig dom och skynda sig till taxin. När vi tog ut pengar för att kunna betala taxin så glömmer farmor sin rullväska som hon har som handbagage och det märker vi inte förren vi har börjat åka en bit till nästa flygplats.. Så då var det ju bara att vända och kasta sig in på flygplatsen igen i hopp om att hitta den. Den stod där helt ensam och övergiven, SÅN TUR! Då började vi åka igen och när vi är framme på nästa flygplats så går planet om 45 min.. Så in checkningen är ju egentligen stängd men även här hittade vi på någon egen kö så att vi hamnade först och hon skrev in oss fort som bara den och sa att bagaget kommer troligen inte följa med utan att den skulle komma imorgon (som är idag). Kändes inte jätteroligt då man bara ville byta om till shorts och borsta tänderna men det vara bara att gilla läget. Väl framme i Phnom Penh så kom vårat bagage rullandes först av alla typ så vi blev så fruktansvärt glada att farmor tyckte att vi skulle köpa en trislott - för sån här tur har man ju bara inte. :)

Idag har vi varit på Killing Fields och gått runt och kollat. Det var så hemskt att jag orkar knappt skriva om det - vi har varit där iallfall. Man fick hörlurar och en dosa som guidade en runt och det var väldigt informativt så man lärde sig mycket. Efter det åkte vi till kungliga palatset men jag hade för korta shorts så vi struntade faktiskt i det.. Fortfarande dagen efter i tiden och vi har sett så mycket palats förut så vi åkte hem och åt och sedan sov vid poolen.

Till något mycket roligare är ju att jag ska lära farmor hur hennes telefon fungerar och det går.. sådär. När vi åkte touk-touk (stavning?) så skulle farmor ta en bild på mig och farfar så jag visar henne hur allt fungerar. Till och börja med så tar hon mobilen till ögat.. Bara där blev det skrattattack, såklart mest från hennes egen sida, för att sedan försöka igen och hon trycker och trycker och trycker och när vi ska kolla hur bilderna blev - så har hon inte tagit en enda :') Jag förstår inte alls hur hon lyckas. Det blev tillslut en suddig och svajig bild där bara farfar kom med och därefter gav vi upp.. Men det var vääldigt roligt!

Från Killing Fields

Kungliga Palatset.

Gick vi och lyssnade på guiden - Killing Fields.

Nu ska vi ut och äta middag. :) Imorgon åker vi buss.