Safari och Zanzi

Nu har det gått ett tag igen.. meen det händer alltid något på kvällen, vi är ju många som bor här så även om det inte är full aktivitet så sitter vi ju alltid och pratar eller har filmkvällar. Iallafall tänkte börja med safarin som var heelt fantastiskt! Helt otrolig natur och så häftigt att se djuren i sin naturliga miljö. Dessutom väldigt nära då de inte är speciellt rädda, de djur som äter gräs är lite blygare men ändå nyfikna. Men de vet ju att de har övertaget när det är vi som hälsar på dem.

Kelly, Laraine, Lotte, Naijeh och jag, blev upplockade runt 9 på morgonen och blev presenterade för våran guide och kock, Emanuel och Omi. Sedan började vi köra mot Lake Manyara där vårat första stopp var. Vi stannade i Arusha för att köpa lite snacks och sen blev det rätt ut i naturen innan vi kom fram till de lilla samhället som ligger utanför parkentrén. Vi lämnade av Omi där vi sov för natten och sen blev det game drive. Taket på jeepen åkte upp och vi stod upp på våra säten för att se bättre och inte ta kort genom rutan. Vi möttes av ortroligt många babianer som sprang över vägen och runt bilen. Några började bråka och shit vilka ljud de gör mot varandra! En arg babian vill man inte stöta in i direkt - de skrek verkligen. De var ganska många bebisar också som mammorna bar på och de är så himla söta, de som inte blev burna, satt på ryggen med svansen som ryggstöd. Vi såg även Velvet monkeys som var så himla fina i pälsen och Blue ball monkeys vars pung är isblåa, bland de sjukaste jag sett haha! Vi fortsatte att köra djupare in i parken och körde förbi våra första zebror, gnuer och olika antiloper. Flodhästar som låg i tätt med varandra i vattnet. De måste ha de trååkigaste livet. Hela dagarna ligger de i vattnet och då har de inga problem med att sova på varandra men så fort solen går ner då traskar de runt själva och vill inte veta av varandra. Vi såg några flodhästsbebisar och en som gäspade eller om han röt till, oklart, men fick se ett ordentligt gap. Annars såg de bara ut som stener i vattnet då man bara såg ryggen för de kan hålla andan i upp till 15 min. Speciella djur de där.. Här såg vi även våra första giraffer! Först en hane som bara stod och chilla och sedan mötte vi tre, fyra honor lite längre bort. De är såå himla fina! De blir runt 5 meter, hanar lite längre, så när vi var för nära fick inte hela giraffen plats i kameran. Men deras ögon och långa fransar, de är så himla himla fina! Sedan hörde vi på radion, som alla safaribilar har där man kan kalla på varandra om man hittar nåt djur så kan man köra dit, att de stod och tittade på två elefanter med en unge. Vi drog oss vidare och asså varje djur man ser är ju liksom: woow. Men elenfanten är speciell på att annat sätt tycker jag. För den är och ser så snäll ut, så himla stor, inte rädd men skulle kunna blir riiktigt agressiv om man retar den. Elefanter är gravida i 22 MÅNADER!! När elefanterna fortsatte in i skogen så körde vi vidare och bara spanade. Jag tycker att det bara är kul att köra bil och det var så himla fin natur att kolla på så vi alla var bara så himla nöjda. Senare på eftermiddagen när de blivit något svalare såg vi elefanter överallt! De gick över vägen precis framför bilen, brevid och de var överallt i buskarna. Såå häftigt! Väldigt nöjda med dagen körde vi till campingen, duschade och åt trerätters som Omi hade fixat.

Nästa dag gick vi upp lite tidigare för att köra till Serengeti - Emanuel sa bara: to the cats! Mycket riktigt, här såg vi våra första lejon och även leopard samt geopard som hade sina fyra tonåringar runt sig. De var säkert bara ca 3 meter från bilen då geoparder bara är nyfikna och när Tom hade varit på safari veckan innan hoppade de upp på bilen. Leopard däremot är riktigt agressiva. Serengeti var sån omställning i natur från Lake Manyara som hade väldigt mycket skog och Serengeti är bara platt, platt, platt. Man såg bara mark fram till horisonten. Vi körde förbi litte klippor och stora stenbumlingar där vi alla var överens om att det vora så coolt om det låg ett lejon på klippan och SÅ GJORDE DET DET! Stanna bilen! Fram med kameran. Vägen från Lake Mayara till Serengeti var en riktigt favorit hos mig då man kör förbi Ngorongoro Crater men upp förbi över bergen ner på andra sidan och den vyn var helt galet. Så extremt grönt med olika maasaibyar och maasaier som var ute med sina kor eller getter i de färgglada filtarna de har på sig. När vi kom lite längre ner i bergsluttningen måste det ha varit giraffernas favoritträd att äta från. Det var giraffer ööverallt! Nära vägen och längre ifrån på rad. Säkert 7-10 stycken tillsammans som åt från varsitt träd och när vi kört några meter till såg vi nya grupper. I Serengeti sov vi på en public camping site så det var flera som tältade där och det betyder också att vi var mitt i parken, utan staket eller liknande. Jag tältade med Kelly och Laraine och mitt i natten hör jag dels hur ett djur är väldigt nära tältet och att Kelly håller på att kissa på sig för de låg och viskade och vägde fram och tillbaka om hon skulle våga sig ut. Emanuel hade egentligen varit ganska avslappnad om de hela med toalettbesök under natten men verkligen varnat om bufflarna. En buffel tänker inte den ser bara rött. Vi låg och lyssnade och försökte via hur djuret andades räkna ut vad de var för djur men ingen av oss är ju någon expert på vildmarkslivet så de enda vi var överens om var att den åt gräs för det hörde man dras upp från marken. Visade sig senare vara en elefant som knatade vidare och Kelly vågade sig ut och då passade jag också på ifall så jag inte vaknade en timma senare. Den morgonen gick vi upp innan solen för en early game drive. Så häftigt att se solen gå upp öer savannen och en fantastiskt soluppgång där vi såg en lejonhona ligga på span, "tyvärr" hände inget men ändå häftigt att få se lite action. Vi spanade vidare och såg en liten bebisleopard som sov i ett träd innan vi körde vidare för att åka ner i kratern.

Ngororongoro krater som egentligen inte är en krater utan ett berg som har kollapsat vilket har gjort att det är berg runtikring som en skål. Vyn innan vi åkte ner är nog de absolut sjukaste jag någonsin skådat! Det var helt galet att berget bara, plopp, försvunnit och skapat en platt cirkel där djuren är. Heelt sjukt! 600m ner i kratern finns inga giraffer för de skulle välta om de försökte ta sig ner för de är för brant. Däremot såg vi en flock med lejon på 8 honor som bara gick förbi bilen helt casual som sedan hittade en buffel som de försökte fälla. De avstyrde dock de hela då bufflar är galna haha. Han började frusta och verkligen försvara sig så de insåg att han inte var skadat eller gammal vilket bara kan bli förlust på lejonens sida då istället. Vi såg en noshörning också på ca 30 meters avstånd och därav The Big Five - CHECK!! Himla nöjda!

Jag var "hemma" en dag på hostlet och bara tvättade och packade om för att åka till Zanzibar! Vi började med 3 dagar i Kiwengwa och på flygplatsen försökte de dra till ett riktigt rövarpris på taxiresan men jag har gjort så otroligt mycket research (jag hade ju såklart bokat både hotell och flygresa för alla oss 3) så jag visste att vad de egentligen skulle kosta. Han ville döda mig tillslut för jag gav mig inte! Tillslut fick vi de priset jag sagt och kom fram till de superfina hotellet där Sonja, ägaren var från Italien och alla andra gäster förutom vi också var italienare. Det var verkligen som att vara i Italien fast på Zanzibar - little Italy. Vi åt så himla god frulle på det här hotellet med nutella och pankakor och sen hängde vi hela dagen på stranden, till och med maasaierna pratade italienska med oss så många turister var från Italien. Jag läste ut en bok och det började regna i en halvtimme när vi åt lunch. På kvällen kom Lisa och dagen efter åkte vi till Stone Town. I hamnen mötte vi upp Pernille och Signe som var på Zanzibar samma datum som oss. Vi var nära att boka till samma hotell som de men efter att ha läst på Tripadvisor att man inte kunde bada på deras strand så tänkte vi om. De har liksom legat vid POOLEN i nio dagar PÅ ZANZIBAR! Iallafall, vi mötte dem i hamnen där de redan hade dealat med en man som skulle ta oss till Prison Island med sin båt. Så de var vi fem tjejer på en båt för 50.000tsh det är alltså ca 200kr - toppen! Var så mysigt att få vara ute lite på havet även om det bara var ungefär en halvtimme men vi snackade ikapp och när vi gick ombord på ön gick vi direkt till landsköldpaddorna som finns där. De kan väga upp till 250kg och blir typ hur gamla som helst, nä men 150 år iallafall lätt. Eftersom att de inte lever i havet så har de blivit planterade där på ön och de var som att träffa en dinosaurie som råkade överleva. När vi gullat och matat klart med sköldisarna gick vi vidare till fängelset som aldrig har använts som ett fängelse så der var mer häftigt att se byggnaden i sig. Efter vi kände oss klara snorklade vi lite utanför ön och sen drog vi oss tillbaka till stan.

Själva Stone Town är största staden på ön men ändå inte stor så vi hann med rätt mycket genom att bara gå runt. Vi började med att bara gå igenom de smala smala gränderna och av de jag sett av Marrakech så kändes det nästan lite likt bara blekare. Böneutrop överallt i dåliga högtalare och bara gå förbi olika stånd där man kunde hitta alla möjliga olika grejer. Vi kom ut någonstans och rätt som det var kom vi fram till den stora marknaden som jag läst om som vi ville besöka. Zanzibar är känt för sina kryddor och mycket riktigt var det krydda på krydda! Allt låg inpacketerat i fina små plastpåsar och vi köpte lite olika saker att ta med hem. Vi gick vidare till den plats där slavmarknaden hade varit och fick oss en rundtur där. Det var så vidrigt och jobbigt att vara där men otroligt viktigt ändå och när man fått historien bakom allt kunde man se spåren från de än idag. Det är ju egentligen inte så länge sedan som man kan föreställa sig och de flesta som köpte slavar här var araber och indier. Eftersom att indiska Oceanen är lättare att segla över från dessa länder var det smidigare för dem att ta sig till Stone Town så när vi kom ut från slavmarknaden såg jag människorna på ett nytt sätt. De flesta är ju svarta men med mer arabiska drag, högre kindben och större rakare näsor. Men såg samma mer indiska drag fast med ännu mer pigment i hyn. Då kändes det otroligt äkta och nära. Vi blev tipsade om att äta lunch bara runt hörnet som var ett lokalt men väldigt populärt hak där man ställde sig i kö och pekade på vad för mat man ville ha för ungefär 8000tsh, ca 30kr. Så himla god mat! Vi forstatte att gå runt i staden under eftermiddagen och ville hitta en supermarket åt Signe och Pernille då de ville köpa nudlar att äta på hotellet då de bara kunde batala med dollar och det finns bara bankomater i Stone Town på hela Zanzibar och där kommer de ändå ut tanzanian shillings. Vi började gå och blev som vanligt stoppade av olika försäljare som ville sälja massa saker men vi svarade bara no thank you och gick vidare. Tills vi träffade en man och hans bror som började gå med oss och prata och frågade vart vi skulle. Vi svarade supermarket och de sa de: följ med oss! De tog oss genom halva stan kändes det som man otroligt häftigt att få följa med genom smala gångar och där folk bor bakom alla marknader och de större gatorna. Lisa frågade mig om jag trodde om de förväntade sig pengar efter detta och mycket riktigt! Signe gav honom 2000 för att bara säga tack egentigen och då började han gorma om att han skulle ha 10! Obehagligt men vi höll fast vid att vi aldrig hade bett om hjälp, vi var redan pågväg och hade fått utpekat vart det låg så det var ju han som hade gått med oss men absolut tagit oss en heelt annan väg. Efter dethär kramades vi hejdå och vi åkte hem till hotellet där vi duschade, åt middag och gick och lade oss.

Dagen efter checkade vi ut och åkte till Nungwi. Fina fina Nungwi - högst upp i norr! Här hände inte mycket de resterande 6 dagarna. Vi sa nej tack till alla som frågade om vi ville åka på olika tours, massage, henna och kokosnötter och vi åt middag på stranden med fötterna i sanden varje dag. Jag och Rebecca var på beach party på fredagen där dansgolvet var sanden och Anna och David kom från hostlet våra två sista dagar så det var mysigt att få träffa dem igen. Vi tog en timmes massage innan vi satte oss på planet och nu tillbaka på hostlet har jag bara tvättat och packat upp. Skönt att ta en dag emellan och landa lite men idag kom inte daladalan som vi skulle får skjuts utav så nu har vi ännu en dag på hostlet. Ska förbi art marketen och ner på stan iallafall så man hittar på nåt.