Peru

Jag sov nästan ingenting för att Ola skulle köra mig till Arlanda vid halv 4 på natten (man kan inte säga morgonen till den kräk-tiden) och mellanlandade i Paris. Där var det såå lång kö och jag hade ca 1 och en halvtimme där så fick gå i businessclasskön för att inte missa planet. Det var kaos, folk var helt galna! Flighten var 10.30 timmar lång och något försenad men så fort jag kom fram till Lima och gick ut från planet och man känner värmen, luftfuktigheten, trafiken, folket, språket - shiit vad värt det är! Fick vänta länge på mitt bagage och försökte lokalisera vart min buss skulle gå ifrån. Maira hade skickat en karta några dagar innan och jag var lite nervös att komma till Lima som jag aldrig varit i innan med mer befolkning i hela staden som i hela Sverige på kvällen och när mångas reaktion när jag säger att jag ska till Peru är: men guud - är det inte farligt? Eeh.. hoppas inte? :) Men det gick jättebra, en från personalen förklarade när jag blev avsläppt hur jag skulle gå och det var bara fyra kvarter och sen var jag framme, nyckeln hade Mairas doorman som bara pratade spanska och hon var själv iväg på träning och skulle vidare på 30-årsfest. Det var så skönt att vara framme! Stod ute på balkongen ett tag och bara andades och lät värmen bara vara. Duschade och efter 24 timmars resande så har sängen aldrig varit så skön!

På morgonen hade Maira hunnit hem och båda ganska slitna, av olika anledningar obs, gick ut för att äta frulle. Jag satte på mig en klänning och Maira skrattade, gav mig solkräm och sa: you have no color! You are what we call a Gringa. Taack! Vi gick ner mot kusten och hittade en resturang i ett köpcentrum som var liksom inbyggt i berget där havet möter land och där åt vi en sån jävla buffé. På eftermiddagen åkte vi ut till Mairas landställe Puco Sana som ligger en ca timme utanför staden och påvägen ut så insåg jag verkligen vilket öken det är, så himla torrt och allt var bara grå/brunt. I hamnen fick vi åka i en fiskebåt över till ön där de har landställe. Det var såå fint! Jättegulligt trevåningshus som var ganska smalt med terass högst upp ut mot vattnet. Hann med lite eftermiddagssol och badade i lilla viken för att sedan äta ceviche och chicharon, sistnämnda var sviingott! Jag gillar ju inte koriander så ceviche går bort.. Vi sov över och åt frulle på terassen, jag fick också pröva en juice gjord av lila majs, och sen åkte vi ut med Mairas pappas segelbåt på 50 foot. Så. Himla. Fin. Solade och såg sjölejon, åkte tillbaka till stan för att hämta upp Angelica och Alex som kom från New York - självklart ville jag följa med och Maira har världens minsta Fiat (sån typiskt italiensk) så vi hade bagage i hela bilen och hennes kompis undrade varför jag inte bara stannade hemma och väntade, då svalde hon bara att: haha that’s not how we do in this family! <3

Deras första dag efter ganska kyliga dagar i NY, så ville de bara till stranden så vi packade in oss i miniatyrbilen och åkte och handlade massor med frukost att ta med till stranden plus ett parasoll och sen var vi kittade och klara! Vi hittade passionsfrukt som var lika stor som en liten melon och blev exalterade som tusan och Maira bara skrattade åt att vi tog bilder, haha. Vi åt lunch och strosade runt lite i köpcentrumet (vilket låter så tråkigt men det är helt utomhus eftersom att de är öken) och sen gick vi hem, gjorde oss i ordning och åkte till Forever 21. Jag hittade ingenting och det var jag som ville åka dit hehe men sen åt vi middag och provade Pisco-Sour. Pisco är Peruansk sprit och vi tog med passion i - väldigt gott!

Dagen efter åkte vi down town för att kolla runt i city center på de stora torget, katedralen och regeringsbyggnaden. Marina var lite nervös och vi la allt i hennes rygga och tog bara en plånbok. Jag har dock aldrig känt mig otrygg och det är otroligt rent på gatorna samt mycket mer civiliserat än vad jag tänkt mig. Varmt med häftigt att se, vi gick runt ett bra tag och gick in i stora katedralen och San Fransisco klostret/kyrkan och gjorde en tour på spanska haha Maira fick agera tolk. Vi pt lunch samma dag på Mairas pappas club som han är medlem i och det låg så oroligt fint nere vid vattnet, bötar i hamnen samt poolområde och jättefin resturang. Massor med mat senare rullade vi därifrån för att åka till Barranco som är lite mer bohemiskt område i Lima, lite som söder om man ska jämföra med Sverige, kollade solnedgång och knatade runt i området och gick på MATE, Mario Testinos museum som var verkligen en grej som jag ville göra! :) Beställde hem pizza på kvällen då vi åt lunch i ca 3 timmar och somnade gott för nästa dag skulle vi flyga till Cusco!

Innan på förmiddagen så åt vi frukost på Manolos som är en gammal ”kultresrurang” som är känd för sina churros - jag åt en fylld med nutella, mumma! Allt handlar om mat här! Jäklar vad vi har käkat! :) Sen åkte vi vidare till Huaca Pucllana som är ett ”rike”/tempel belägen mitt i stan idag. Det var tuusentals med ”tegelstenar” gjorda av lera som de lagt ovanpå varandra för att bygga upp hela templet och över här gjorde vi en spansk tour med Maira som tolk. Det var byggt 2500 år före kristus så pre-Incatime! Asså fatta! Så så så länge sedan! På den tiden var det matriarkat eftersom att kvinnorna var de som födde barnen ;)

Vi flög vid 3-tiden till Cusco och köpte altitudtabletter på flygplatsen och när vi landade hade jag sån sjuk hjärtklappning. Otroligt fin utsikt dock att flyga in över Anderna men vet inte om man bara inbillade sig när vi landade med det var lite så ”kippa efter luft”. Den eftermiddag/kvällen tog vi det såå himla lugnt för att inte bli sjuka och när vi kom fram till hotellet MAIRAS HOTELL var vi så himla paffa! Det är så sjukt fint! Jag fick ett eget rum! Med dubbelsäng! Och mörkläggningsgardin! Kan ju inte bli bättre! Allt luktar nytt och det har jättefin utsikt och bara allt är så bra, fräscht och fint! Nu känns det att vi är nära Machu Picchu och Pågge tar upp sin kamera som han släpat på hela vägen hit: utan minneskort. Shiit vad mycket poäng alltså!! Hahaha!

22/3

Idag har vi bara gått runt i Cusco, köpt myggmedel, lite souvenirer, jag har köpt en alpackatröja, tagit massor med bilder, gått på stora torget och trånga gator. Sett alpackor på gatan, musikanter och blivit frågade tusen gånger om vi vill köpa saker: no thank you, no gracias, no thank you, no thank you, no gracias. Fikat, ätit och packat en liten rygga för att bli upplockade och åka två timmar till Ollantaitambo där vi tar tåget upp till Machu Picchu Town för att vakna tidigt imorgon och knalla in i the citadell! Påvägen hit i bilen åkte vi in i the Sacret Valley och herregud! Den här planeten! De är ju som om man blir religiös! Så dramatiskt med berget runt om, molnen och grönskan. Maira berättade i bilen att Peru har ca 100 olika micro ekosystem/environment i Peru. Hur coolt? Iiih!

(Hittade en här anteckningen i telefonen och det är ca 1 år sedan jag var i Peru. Ville mest spara det lilla jag skrev om den resan här också.)