Kambodja - Phnom Penh

Nu är jag farmor och farfar i Phnom Pen efter en både seg och fartfylld resa hit. Det började med att planet var försenat i sju timmar så på vi åkte istället in till Märsta city och åt lunch tillsammans med hela gänget vilket jag tyckte blev ett ytterligare mysigt avslut. På planet så hamnade jag SÅKLART brevid en suuperkonstig dansk och brevid honom ett fyllo. Varför ska det alltid hända mig? Iallafall så var det den finaste lilla touchskärmen jag någonsin har sett på ett flygplan så jag tittade på Hundraåringen, Sex and the City, The Notebook, Brideswar och nån till om jag inte kommer på just nu.. Sov i kanske 20 min av 10 timmar så jag var ju svintrött när jag väl kom fram.
 
Väl i Bangkok så hade vi 2-3 timmar på att få vårt bagage till att byta flygplats och sedan sätta oss på nya planet så det var ju otroligt pressat med tid. I immigration så gick vi till någon vip-kö som vi fixade till oss eftersom att vi hade connection flight och hon som satt där var såå jävla seg. Så redan där kände vi att detta kommer aldrig att gå.. Men det gjorde det! Våra väskor var redan på bandet så det var bara att plocka åt sig dom och skynda sig till taxin. När vi tog ut pengar för att kunna betala taxin så glömmer farmor sin rullväska som hon har som handbagage och det märker vi inte förren vi har börjat åka en bit till nästa flygplats.. Så då var det ju bara att vända och kasta sig in på flygplatsen igen i hopp om att hitta den. Den stod där helt ensam och övergiven, SÅN TUR! Då började vi åka igen och när vi är framme på nästa flygplats så går planet om 45 min.. Så in checkningen är ju egentligen stängd men även här hittade vi på någon egen kö så att vi hamnade först och hon skrev in oss fort som bara den och sa att bagaget kommer troligen inte följa med utan att den skulle komma imorgon (som är idag). Kändes inte jätteroligt då man bara ville byta om till shorts och borsta tänderna men det vara bara att gilla läget. Väl framme i Phnom Penh så kom vårat bagage rullandes först av alla typ så vi blev så fruktansvärt glada att farmor tyckte att vi skulle köpa en trislott - för sån här tur har man ju bara inte. :)
 
Idag har vi varit på Killing Fields och gått runt och kollat. Det var så hemskt att jag orkar knappt skriva om det - vi har varit där iallfall. Man fick hörlurar och en dosa som guidade en runt och det var väldigt informativt så man lärde sig mycket. Efter det åkte vi till kungliga palatset men jag hade för korta shorts så vi struntade faktiskt i det.. Fortfarande dagen efter i tiden och vi har sett så mycket palats förut så vi åkte hem och åt och sedan sov vid poolen.
 
Till något mycket roligare är ju att jag ska lära farmor hur hennes telefon fungerar och det går.. sådär. När vi åkte touk-touk (stavning?) så skulle farmor ta en bild på mig och farfar så jag visar henne hur allt fungerar. Till och börja med så tar hon mobilen till ögat.. Bara där blev det skrattattack, såklart mest från hennes egen sida, för att sedan försöka igen och hon trycker och trycker och trycker och när vi ska kolla hur bilderna blev - så har hon inte tagit en enda :') Jag förstår inte alls hur hon lyckas. Det blev tillslut en suddig och svajig bild där bara farfar kom med och därefter gav vi upp.. Men det var vääldigt roligt!
 
Från Killing Fields
 
Kungliga Palatset.
 
Gick vi och lyssnade på guiden - Killing Fields.
 
Nu ska vi ut och äta middag. :) Imorgon åker vi buss.
 
Pusss
 
 

Kommentarer
Postat av: Mors

:D Ni har då tur som tokar!

Förstår att dagen har varit både intressant och tuff. Men viktigt att ta del av historien så vi inte tillåter att det händer igen.

Stackars farmor! Inte lätt att gå på telefonkurs.

Roligt att du skriver! Puss puss

2015-02-05 @ 16:15:39
Postat av: Kim

Åååå va det blir skoj att läsa om dina äventyr här. Underbara, vackra du, önskar dig allt gott.

Love, light and Peace,
moster

2015-02-05 @ 18:30:57
Postat av: mormor

sååå mysigt läsa om allt du är med om. kommer följa dig hela vägen. var rädd om dig prinsessan.
puss och kram

2015-02-08 @ 09:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0