Tillbaka i Moshi

Jag har varit ganska ledsen efter Zanzibar, prövat nya projekt men alla skolor ska stänga då de är lov och bara drivit runt till olika projekt och känt att jag inte kan landa någonstans och investera tid och känslor eftersom att man är där bara över dagen. Hinner liksom inte bygga upp någonting på så lite tid. Frågade till och med Tom om jag fick pengar tillbaka om jag åkte hem, men mest för att han skulle förstå allvaret i att jag inte mår bra av att inte göra något. Kände mig bara tung och som om jag upplevt klart. Var ute den fredagen och hade skitkul förutom att jag är så förbannat jävla trött på killar. Trött på killar som tar sig frihet till min och andras kroppar och när man blir förbannad så skrattar de. EH!? Vad är felet? Nej jag vill inte att du trycker upp ditt skrev så att jag känner varje detalj i min rumpa och kalla det för dans. "I just want to dance with you" mycket möjligt då jag är som en exotisk blond fågel för dig på dansgolvet MEN "I'm okey thank you, I'm out with my girlfriends and just want to dance with them.". Ge snubben 2 låtar och han är tillbaka. Men vafaaan. Är du och dina polare tröga? Kan ju i och för sig inte gå ut i Stockholm heller utan att bli tagen på rumpan MINST en gång under kvällen. Men endå, det är ju synd att sexuellt ofredande har blivit vardagsmat. Att Trump och hans fantastiska gubbgäng bestämmer om kvinnor ska få göra abort, att man i Chile gör ett säte på tunnelbanan där de ingjutit en plastpenis så att när män sätter sig på sätet ska förstå att det inte är alls skönt att få en penis över sig eller intryckt någonstans och att kvinnor i El Salvador sitter i fängelse för missfall även fast det inte finns någon lag på att man inte inte får ha ett missfall - hur man nu ska förhindra det vettefan, det är inte ens kvinnans fel. Uppdatera gärna kvinnosynen. Tack på förhand. Snubben som stal en lastbil och körde ihjäl folk i Stockholm klarar jag mig utan förresten också. Var hemskt att skicka meddelanden till alla för att höra om de är okej när man är så långt borta.

 

IALLAFALL.

 

På mitt nya projekt Simbas Footprints driver de som fritids (Simbas Club) så barnen kommer efter skolan och leker, ritar, dansar och bara är istället för att bara driva runt. Det här ligger i Majengo som är fattigaste delen som tillhör Moshi och det är helt fantastiska barn som kommer hit. De bad Margo, som är från USA och som redan varit på det här projektet i en månad innan jag hängde med, att hon skulle lära de engelska. Hennes första reaktion var liksom: nää men ni kommer ju hit efter skolan, vill ni verkligen ha "flera" lektioner då? De hade omröstning och ALLA ville lära sig engelska. De är ett sånt himla privilegium att kunna engelska att alla ungdomar från 12 inser detta. Så vi har ungefär 13 killar mellan 12-17 som vi kör engelska med varje måndag, onsdagar är det traditionell dans och fredag nystartad foltbollsklubb och träningar. Tisdagar och torsdagar är jag tillbaka på Newlands och det var helt otroligt att träffa alla barnen och lärarna där igen. Så mysigt! Igår tog vi engelskagruppen och badade i poolen och shit vad de blir glada.

 

Pernille, Signe och Lisa har åkt hem och det var så himla sorgligt att säga hejdå till speciellt Pernille. Hon och jag började tillsammans i Newlands och hon är den en av de roligaste människorna jag någonsin träffat. När Signe, som är hennes bästa kompis som kom och hälsade på, blev vi bara en trio istället. Så himla fina tjejer. Lisa som jag åkte till Zanzibar med bor i Vasastan så henne kommer jag absolut träffa igen! Var så speciellt att hon skulle få åka hem till Stockholm och sin familj dagen efter terrorattacken och inte jag.

 

 

Juste! Det här skulle jag kanske ha börjat med haha för det här hände första helgen efter Zanzi men okej: vi har varit på kaffetour! Vi började att hikea till ett vattenfall genom djungeln och stötte på alla möjliga växter och massor utav kaffebönor såklart. Guava, mango och avocadoträd. Vi kom fram till vattenfallet som låg i lilla byn Materuni och det var så himla högt och iskallt vatten! Jag var helt vimmelkantig när jag skulle gå upp men vi gjorde det illafall. Sedan gick vi vidare in i byn och där kom vi fram till där de visade hur kaffe blir till de kaffe vi köper i butikerna. De plockar först från kaffebusken och då är de helt gröna. Sedan skalar de av de första lagret av skal i en maskin som nästan såg ut som en tratt och ett hjul som man snurrade på för hand och så hamnade bönorna på en sida och skalen på andra sidan. Sedan ska bönorna torka i 2-3 veckor för att de ska bli hårda och för att få bort de andra skalet. När de har torkat klart var de ganska beiga vi mortlade bort de andra skalet då det var ganska sprött av solen och bönen har blivit suuperhård så de enda som blev kvar när vi mortlat färdigt var bönorna. Dags att rosta och sen mortla igen så att det blir till pulver. Alla fick varsin shot av pulver och socker direkt i handen som man svalde bara sådär och jag som inte gillar kaffe.. Men det var helt okej! Tänkte på pappa då när vi reser och blir bjudna på nåt så är det alltid han som bara tuggar och sväljer haha.

 

Pernille, jag och Signe.
 
Lisa och jag.
 
 
 
Hikea på hikea påå!
 
Kameliont - hur stavas det?? Google: Kameleont!
 
 
Jag och Pernille och lite Caroline.
 
Iiiiskallt. Kelly, jag och Suzan.
 
Margot kör engelska. 
 
Jag och alla grabbar.
 
 
 
Favvokille <3
 
Shedraki och Ezikiel. 
 
Tradtionell dans - Simbas Club. 
 
Pusss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0