Länge Sedan

25/09-15
 


Tillbaka på Daintree Station och det kändes så himla kul faktiskt att få träffa alla igen. Joe, Ryan, Annie, Kristin och Nieve var kvar så det var precis som jag lämnade det. Jamie var nere från Lakeland också och hjälpte till över helgen för vi har haft ett bröllop så det var mysigt att få träffa honom igen. Det har kommit ca 6 nya personer men alla lämnade inom en dag när de inte fick betalt och Gordon inte längre kan signera av dagarna för andra-årsvisum.

 

Så blev upplockad av Brendon från Palm Cove vid tretiden, bytte till Ashs bil i Port Douglas, plockade upp Jamie i Mossman och fick skjuts hela vägen tillbaka till farmen. Landade kvart över fem så vi kom mitt i att ge hästarna mat.. Så fick byta om snabbt och börja jobba på en gång. På lördagen så hade vi ett bröllop med en tjej från en liten ö utanför Australien. Från Cape York fyra timmar rätt upp lite till höger var hon född och hon gifte sig med en Aboriginal kille så det var ju såå häftigt att få se deras kultur. Det var massor med trummor och dans med nån marackasliknande grej som de skakade. Hon gick runt och sprejade nån slags parfym på männens ryggar för att visa sin uppskattning och de hade väldigt annorlunda mat. Bland annat sköldpadda som männen hade jagat och allt var tillagat inlindat i bananblad som de grävde ner i jorden och lade heta stenar ovanpå. Vi fick smaka på sköldpadda som tydligen var deras finaste delikatess, jag klarade inte av det, men Joe och Ryan döpte det till seabeef, haha.

 

Joe och jag lyssnar på exakt samma musik! Vi körde till woolies och jag fick bestämma från hans telefon så hittade jag massor med fina grejor. Earl Sweatshirt, Joey Bada$$ och Schoolboy Q (tack Martin för allt du har lärt mig om hiphop) lyssnas på bland annat när vi är ensamma - Pusha Man också - I'm your pusha man, I'm your, I'm your pusha man ninnineninenenini! Han rappar förresten skiitbra, tror att hans grupp eller nåt heter DS så man kan googla Joe Snow DS så kommer det säkert upp. Han har varit och spelat i Schweiz osv så det gick faktiskt ganska bra.

 

En rolig grej: när Ryan fyllde år så köpte hans polare lite land åt honom uppe i The Lake District i England så han kan nu säga att han är en Lord. Lord Berde. Det roligaste är att hans efternamn uttalas Birdy precis som en fågel på engelska så Lord Fågel. Asså att umgås med dessa två engelsmän är som att vara mitt i en komedi och de bästa är att de också ska till Melbourne när det blir varmare - precis som jag!

 

Jag spenderade nästan ännu en vecka på Daintree och jag var inte glad kan man säga. Jag har för det första redan gjort mina dagar så att jag kände att jobba gratis ytterligare några dagar bara för att, sög rent ut sagt. Jag är väldigt trött på farmlivet tror jag. Tyckte att det var SÅÅ roligt att vara i Cairns med tjejerna från farmen och Cairns är typ fyra gator stor "stad". Jag fick även hämta kunderna i Port Douglas vilket jag inte heller tycker är så himla roligt och lyckades glömma att plocka upp fyra personer. Fyy va jag skämdes och fick typ en panikattack men tror inte riktigt att de hade en bokning för den dagen för när jag ringde Kirsten så skrattade hon bara och kunderna hade inte ens hört av sig och undrat vart jag var så det var cool. Inte första gången Nella skriver ner något på fel dag liksom, har haft några turer som blivit inställda för att kunderna inte existerar. Haha gud va jag gnäller!

 

Så på onsdagen så skulle vi åka till Springvale Station och jag gick och väntade heela dagen. Tillslut kom Kirsten till mig och säger att Gordon kommer att bli för sen så de första vi gör imorrn är att åka ut. Då höll jag på att slänga mig ner på marken som en treåring och sparka och skrika - jag vet att det bara handlade om en natt till men ändååååå....! Dessutom så kom Nieve tillbaka igen med en tjej som heter Allison från St Martin (huuur coolt!? att komma från ön där de spelat in Pirates!) och då berättade hon att de ska tömma Springvale för att det ska komma ett filmteam från USA och spela in Naked and Afraid ute i bushen. Det visste jag redan men inte att de skulle tömma stationen under första veckan för jag skulle ju få driva boskap och det kan man ju inte göra själv. Så iallafall jag fick åka ut med Jocelyn från Chicago i hennes van och vi har så himla roligt tillsammans. Hon vill också åka till Sydamerika så vi bestämde att vi ska göra det tillsammans efter att jag träffat henne för ca 2 minuter sedan haha.

 

När vi kom fram så var jag klädd i shorts och t-shirt, tänkte inte mer på det, det är såå varmt här ute - det har inte regnat sedan förra året och det är otroligt torrt och dammigt. Springvale Station är inte en officiell cattle station utan ett val för unga urinvånare att välja mellan att åka till fängelse eller till stationen. Den funkar och ser ut som en "vanlig" station men det är Damien och hans fru och två barn plus Leanne & Luke och deras dotter Rainy som bor och driver det hela. Det är de som är chefer över de 150 kriminella killar som också bor och jobbar här. Det var väldigt tuffa och absolut de måste de ju vara för de är riktiga buspojkar såklart men det är ett riktigt hårt liv ute i bushen. Det hade inte regnat sedan förra året så det var sån himla torka så de matade boskapen och hästarna med bananer för 1 ton kostar 10 dollar! Springvale ligger inte ens för långt bort från kust och "stad" men hade jag åkt till Kings Junction som jag skulle från början så är det 10 timmar in i landet - rätt in. Så iallafall, alla killar som var där var alltså kriminella men det visste jag redan men min himmel är ju alltid blå så jag antar ju bara att alla är bra nu liksom. Jag och Jocelyn stod och kollade på när de sorterade ut hästarna som skulle ut och driva boskap och vilka som skulle stanna kvar på gården och pratade med dem och allt var bara normalt. På kvällen sedan hade vi "stormöte" med Nieve och hon var typ galen att vi hade pratat med de och bara var klädda i shorts och hon sa att alla killar hade kommit och frågat henne om de kunde visa oss runt och ta oss till foderladan som om de skulle våldta oss typ. Nieve är inte riktigt klok så jag vet inte om allt stämmer men ändå - jag pratade med Gordon och frågade om det verkligen var säkert att vara kvar.

 

Så när Gordon dök upp åkte vi ut på wallabie hunting med en superrik kille, Victor, och hans tre barn för han kanske ska köpa Springvale. Det är 150 000 hektar så vi var inte runt hela marken såklart men vi körde och körde och körde. Men superroligt för jag fick köra fyrhjuling typ hela dagen ute i bushen. Därimot så gillade jag inte att han sköt dem bara för att skjuta.. De räknas som pest ute i bushen för de är så otroligt många men fyy gillade inte. Jag fick iallafall se mitt första gevär i verklighet och också hålla i det och shiit - tunga grejer! Jag var tvungen att låna ut fyrhjulingen till Victor så då fick jag åka med Stan och jag frågade massor om hur man hittar guld. För det är de han gör - går ute i bushen med en detektor och hittar guld. Så uttorkarde creeks är väldigt bra för guld är en väldigt lat sak som åker med vattnet och när vattnet svängen så stannar guldet i svängen. För de vill alltid resa i en rak riktning. Mark som har många lösa stenar ovanpå "jordskorpan" är också väldigt bra för guldet kan fastna i stenarna och utvecklas inuti så att om man krashar stenarna så kan man smälta ut guldet. Så coolt!

 

Den första dagen var vi ute väldigt länge och kom hem efter middagen till och med så vi värmde på de lite snabbt och åkte ner till Lakeland 10 min därifrån till en pub för Springvale är ett dry camp och mötte också upp Jamie på hans camping så vi hade en riktigt rolig kväll, Stan, Nieve, Jocelyn, jag och Jamie. Vi sovmorgon till klockan 7 (!! :D ) och jag sov min första natt i en swag. Det är som en liten tunn madrass som man bäddar som vanligt och kan rulla ihop med ett slags överdrag. Verkligen "bush-aktigt". Sedan fick vi städa ur alla rummen i homestead huset för att filmteamet skulle komma från USA. Uush så tråkig dag så när kvällen och Gordon kom så sa jag till honom att jag inte trivdes och inte ville vara kvar. Så trött på att jobba gratis och låta dagarna bara gå och gå för att inte få nåt tillbaka och när de väl skulle hända så var mustern över. Så åkte ner till Jamie och bodde på hans camping i ca 10 dagar för att vänta på hans bil.

 

Så Lakeland är ju ett skithål haha, finns inte mycket att göra men jag tvättade alla mina kläder inklusive min rygga för den var så smutsig efter att ha åkt på en pickup ute i bushen - damm öööverallt! Försökte bli vän med alla tusen wallbies som också bodde på campingen men utan någon riktig framgång. Kollade Game of Thrones och när Jamie och hans jobbarkompisar var lediga så åkte vi till Cooktown och handlade samt åkte till en lookout över hela "staden" som var såå fin. Vi åkte också till Amine River (tror jag att den hette) och badade och hoppade från ashöga klippor. Jag vågade inte ens för att det var för högt! När jag pratade med mamma den kvällen och berättade vad jag hade gjort på dagen så sa jag att vi hoppat från kliffor. Pratar ju värre än Maria Montazami haha men det är svårt faktiskt när man baara pratar engelska varje dag hela dagarna!

 

Mera kommer när jag har internet nästa gång :)

 

Pusss


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha...Maria alltså 😍😍

2015-11-01 @ 10:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0