28/5 - äntligen wifi

28/5 Det var så länge sedan jag skrev att jag själv var tvungen att gå in här och kolla vart jag slutade. Det är en hel del grejer att ta igen! En vecka tydligen såå får se om jag ens minns allt. Det här kan bli rörigt då jag nog bara kommer skriva ner allt som hänt snarare än dag för dag.

Först när vi kom hit så var det ju lite: vi kanske, kanske inte ha bedbugs så vi började med att koka alla kläder. Vilket, på ett hostel lite diskret, inte är speciellt lätt. ALLA undrade vaihelvete vi höll på med så det kom till och med in ett gäng i tvättstugan för att bara titta på oss. Vi bar ju kastruller med kokade vatten genom hela hostlet liksom. "Hehe det är billigare att handtvätta själva". För det är ju inte så smart att berätta för alla att vi kanske kommer att leverera kryp. Vi verkade inte fått med oss några dock då vi inte har fått vidare bett osv. Så det tog ju sin lilla tid kan man säga och där var i princip den första dagen gjord, vi tog en tur ner till lagunen och fångade lite sol, åt middag och sov.


Dagen efter hängde vi bara vid lagunen och solade samt lade upp lite en plan på hur vi skulle fördela dagarna. Vi hade ju bokat tre grejoer i Cairns - vattenfallen, revet och skydive! Vi alla hade panik över skydivet så det sköt vi upp så länge det bara gick, haha, inte så logisk taktik dock för det skulle ju ändå hända.
Vi började med vattenfallen. Guiden berättade väldigt mycket påvägen dit då det var en bit. Tillexempel så canetoadsen som finns här (de giftiga) kan bli ett halvt kilo! Bläää! De har spridits sig hela vägen till Sydney men faktiskt med evolutionen så har vissa ormar lärt sig att äta upp dem när de är hyfsat små och giftet inte är lika starkt. Plus att kråkor kan vända på grodan och äta ur magen/framsidan då giftet sitter i nacken. Coolt hur saker bara fixar sig. Absolut de har tagit lång tid men ändå! Mellan bergen finns även crazy yellow ants som äter aaallt. Sprider sig dessa myror, vilket de gör, hela vägen till stan så kommer staden i princip att försvinna. Kanske inte riktigt men han påpekade att det var ett väldigt seriöst problem. Får man de i huset så äter de upp stommar och allt så de rasar, de är helt sjukt.


Han berättade även om sockerfälten som finns här omkring brukade man hugga ner för hand men nu på grund av alla ormar och att människan utvecklar allting med maskiner så har mna börja med att bränna de gröna som växer ovanför jorden för att sedan dra upp sockerbetan med maskin. Här i Cairns så har de haft en krockodilattack på 6 år. Det var en tjej som skulle ta ett kvällsdopp och det var de sista hon gjorde kan man säga. Generellt är de inte speciellt intresserade av människan men dyker man ner med dem så spelar det nog inte så stor roll. Vi såg även en pytonorm som var ca 2.5-3 meter som låg och solade på en fällt träd. Jag tyckte just det bara var väldigt häftigt! Att vara så nära när den ändå inte gjorde nåt och man kände sig säker och lugn. 90% av ormbetten ormar gör på människor här är bara bett - alltså utan gift. Och nästintill 100% av alla bett, med eller utan gift, görs av ormen för att man försöker döda den. Anledningen till varför de bara gör ett bett utan gift är för att använder de sitt gift så äter de iingenting på ca 4 dagar för att producera nytt gift. Så då gömmer de sig väldigt kraftigt (eftersom att de inte kan köra ut gift om de behövs) så de tänker väldigt noga och ger bara gift till de personer som verkligen är en fara för deras liv. Vi såg också en vild trädkänguru som var såå gullig.


Sedan blev det vattenfall för hela slanten. De första vattenfallet vi var på minns jag faktiskt inte vad de heter, hehe. Men de andra två var Millaa Millaa Falls och Josephines Falls. I Millaa Millaa har Peter André spelat in en musikvideo där nån tjej (jag har sjäv inte sett den) gör en "hairflip" så man kan ju säga att alla tjejer gjorde det. Här var vattnet iiiiskallt alltså jag har nog aldrig varit med om nåt så isande. Det blev bättre temperatur i Josephine och tur var ju det för där fanns det "naturliga" rushkanor - berget blir så halt att man glider hur bra som helst. Det var så himla kul och jag och Ida hoppade i och prövade. Tyckte så synd om Elin som var så förskyld att hon kände att det blir bara värre om hon hade tvingat i sig de kalla vattnet men hon fick agera kameraman så det är ju kul att det finns en bild på mig från denna resa haha. Det ver verkligen mysig heldag och på kvällen när vi kom hem tog vi kontakt med Swissarna för vi hade redan, utan att ha pratat med dem, massor med planer och roliga saker som vi ville hitta på tillsammans.


Dagen efter det så tog vi det bara lugnt vid lagunen där vi skulle möta killarna. De var dock suupersega så vi möttes upp runt fyra och sedan gick vi till vårat hostel. Vi duschade och bytte om för att gå ut och äta middag. När vi kommer ner från vårat rum, klara för att gå, så spelade de biljard. Vi stod och snackade tills de var klara och då händer de sjukaste. Alla killarna visste vad som väntade: Cleaud tar fram handsprit och delar ut till alla. HAHA asså det är ju jättebra absolut för bakterier och sånt men vilka killar som är 21, 23, 24 & 25 har ens handsprit och använder det för att de har tagit i en biljarkö? Såhär organiserade och fina killar är de - men när man bara räknar upp alla grejer som de gör så kanske de bara låter för mycket och wierd men de är de inte alls! Vi har såå himla roligt tillsammans också.


Sedan gick vi till en jättemysig resturang nere vid piren och där kom deras mat in först och då väntade de i en halvtimme för att vi också skulle få våran mat. Vi bad de börja äta minst tusen gånger men de hade ändå sallad så då väntade de, annars skulle deras mammor bli jättebesvikna. Men de är ju inte här kände vi då! Det blev en ganska tidig kväll för oss för dagen efter åkte vi till The Great Berrier Reef.


Den dagen började 6 och då kom vi på att: faaan vårat hostelkök öppnar 8 så då var det bara att gå ut och käka frulle. Mysigt men omständigt. Vi mötte upp killarna och hoppade på båten, helt sjukt att vi hade bokat samma företag med opendate så att vi bara kunde ringa upp och säga: vi vill åka tillsammans. De hade ju kunnat bokat med vilket företag som helst så det var ju superkul att vi var på samma. Man åkte till två olika ställen i revet och herregud vilka vågor det var påvägen ut! Sedan blev det snorkling för hela slanten. Jag ville såå gärna se en sköldpadda, en haj och nemo men nej, med våran otur så blev det inget utav de.. Det är ju så överjävligt vackert ändå och skulle kunna åka ut varje dag och se nya saker hela tiden. Nöjda med den dagen åkte vi med killarna i Betty (deras husbil) till Coles och handlade till grillningen. Killarna tar inga plastpåsar - för det är dåligt för miljön! Och så är det ju men när man backpackar och inte har allt man har hemma så får det ju bli lite som det blir men nää, inte. Efter det åkte vi vidare till deras camping och hoppade på stora hoppkuddar, badade bubbelpool, grillade och skrattade hela kvällen.


Vi bjöd också (eller aa försökte betala men det gick inte) - vi kom iallafall med idén att vi skulle göra en svensk dessert - banan med choklad som man grillar så det smälter. Den är dock inte svensk har vi fått reda på nu men gott var det oavsett. Innan vi skulle gå in i Betty sen efter maten så säger Dominigue:
- Two rules in Betty - No shoes and No clothes!
Vi dog för att innan vi badade bubbelpool så ville Ida byta om till bikini och då drog de för vaaarenda gardin som finns i hela husbilen och vi alla fick vänta utanför. Det var sådan olik kommentar att komma från honom så vi alla blev chockade haha. Inga skor är de dock jättenoga med, älskar man Betty så tar man hand om henne och det gör de VERKLIGEN.


Dagen efter tror jag att vi gick runt och shoppade för det var sådär väder. Killarna hoppade bungyjump så vi fick en dag för oss själva och på kvällen så skulle vi äta Domino´s en sista gång med tyska tjejerna som vi träffade på Fraser. Sophia skulle åka hem dagen efter och ville ha backpack pizza en sista gång och det är så rörigt vad dessa tjejer heter. Jag vet att hon heter Sophia (hon som åkte hem) men de andra heter En-Sophia och Sophia-Maria eller nåt. Oftast säger jag bara Germany till dem allihopa eller Sophia bara så svarar alla. Efter det skulle de andra ut så vi drog vidare till tjejernas hostel och mötte upp killarna där det blev beerpong som Robin, en tjej från Nederländerna, och Cleaud vann! Sedan drog vi hem för att försöka sova för att vakna upp pigga till SKYDIVE:n. (Hur böjar man det förresten? Ser ju konstigt ut att skriva skydiven eller är det med T? Men aa vi alla fattar vad som kommer)


JAHA då vaknade vi upp för att möta döden. Näädå, det gick faktiskt mycket bättre än vad jag väntade mig. Jag hade massor med mer panik innan än själva dagen och över vad? Det är jag inte riktigt säker på, för jag gillar ju höjder. Det jag var orolig över var att jag inte skulle kunna andas under de fria fallet för att luften skulle pressas så fort. När vi mötte våra instruktörer så var den en kille som Elin och Ida kände: INTE HONOM BARA så var de fine. Sååklart kom han och gick som de gör i "Thriller" med armarna rakt ut från kroppen:
- Eeeelin, Eeeelin!
Haha, där sket de på sig ännu mer! Men han var bra och Idas busade med hela planet påväg upp. Då var vi alla väldigt lugna och bara kollade på utsikten. Man såg berriärrevet, Green Island och jag såg vårat hostel från luften. Jag var såklart sist ut ur planet så när jag såg mina tjejor bara försvinna ut ur luckan blev det panik. Jag försökte hålla fast i planet eller någonting och fyyfaan när vi voltade ur planet. Där kunde jag inte andas men så fort vi planade ut och tog ut armarna så var det så jäkla coolt! Herregud tack för att jag gjorde det, så värt de!


När vi hade hoppat så gick vi och köpte massa goda saker, avocadospread, ost, kex och cocacola. Tog en picnick vid lagunen och sedan gick jag hem och sov medan tjejorna solade. Sedan blev det utgång för hela slanten! Vi mötte upp killarna och Robin från hostlet och gick till P.J O'brian som var en irlänsk pub. Jag hade mina förhoppningar exakt som P.S I Love You för att den var "irländsk" men den var inte riktigt likadan, haha, men vi hade superkul. Satt och pratade väldigt länge och drog sedan till Gilligan's och dansade till 5 på morgonen. När killarna satte sig i taxin till deras camping så grät jag. Vi har kommit så nära på kort tid och jag saknar dem redan. Jobbigt att träffa folk ibland för alla bara åker och jag stannar hela tiden.


Sista dagen i Cairns för Ida och Elin spenderades med att shoppa sista prylarna, packa och bara mysa tillsammans in i de sista. Vi var ledsna på kvällen innan vi gick ut till nattmarknaden och sedan satte vi oss och åt italienskt. Såå himla gott med laxpasta i en riktigt krämig sås! Sedan sov vi och de tog en taxi på morgonen. Helt fantastiskt att vi har gjort den här resan tillsammans och jag är så tacksam. Jag kommer aldrig glömma allt vi gjort och alla vi träffat, många fina platser och mycket dåligt väder. Många skratt där tårarna rann och helt underbar vänskap som man känner genom varandra. Tack tjejor för att ni kom hit!


Sedan spenderade jag två dagar med att sova! Jag har längtat till när jag inte behöver ställa klockan och jag sov nog 14 timmar varje natt, sökte jobb och hängde med Johanna - en svensk tjej som jag tycker skitmycket om samt följde med Klara & Elin till svenska cafét för att köpa Marabou. VILKEN LYCKA! Bästa 7 dollar jag spenderat hittills. Dagen efter det kom Johanna och Madde tillbaka från Bali efter att Joey inte fick lämna landet på grund av trasigt pass och kaos att få ett temporärt. Så nu måste hon till Canberra.

 

Pusss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0